De Achmea Treasure Hack: een strategische online game welke is ontwikkeld door GAMEDIA waarbij analytische skills op de proef worden gesteld. Als digitale inbreker moet je een modern bedrijf (Tweakers HQ) zien binnen te komen door het digitale (security) netwerk te slim af te zijn. Hack de code op de achterdeur als een ware ‘mastermind’, activeer de lift naar de bovenste verdieping door A met B te verbinden, omzeil de camerabeelden door deze te herprogrammeren en zorg dat je zo bij de buit terecht komt en win mooie prijzen!
Je zult maar IT’ers nodig hebben als bedrijf. Ze zijn lastig te bereiken, iedereen wil ze hebben en ze zijn erg kieskeurig. Achmea staat ook nog eens op achterstand omdat ze niet als de meest sexy werkgever bekendstaan. Onterecht. En dat hebben we bewezen met de Achmea Treasure Hack waarin alle vooroordelen op slimme wijze overboord werden gegooid. Met een verfrissende game konden we deelnemers tegelijkertijd informeren en selecteren. Binnen het (tech)platform Tweakers, waar de doelgroep binding mee heeft. De game bevat uitdagende levels waarbij IT’ers hun skills hard nodig hadden. Een unieke combinatie van inzichten in de doelgroep, actuele thema’s en een vertrouwde omgeving resulteerde in zeer goede performance. Het is veelvuldig gespeeld en onderwerp van gesprek in de community. Tech-talenten kwamen in gesprek met Achmea op het Forum en wilden na het spelen van de game meer weten over carrièremogelijkheden bij deze organisatie.
Motivatie
Best Serious Game In haar zoektocht naar nieuwe IT-talenten/trainees liep Achmea tegen het probleem van schaarste aan. De arbeidsmarkt kent op dit moment een chronisch tekort aan IT-krachten. Daarnaast heeft Achmea te kampen met een matig werkgevers-imago; stoffig, traag, saai, weinig digitaal. Hoe kunnen zij zich nog overtuigend onderscheiden van andere traineeships? Daar komt nog eens bovenop dat IT’ers een gewilde doelgroep zijn. Hen effectief bereiken is lastig, ze worden aan alle kanten benaderd door bedrijven en recruiters die riante salarissen en uitdagende functies beloven. De meer traditionele kanalen en wervingsmethoden hebben hun effect verloren en ook één-op-één communicatie maakt weinig indruk. Achmea stond dus voor een complexe uitdaging: het imago oppoetsen bij een lastig te bereiken publiek. En dit direct omzetten in daadwerkelijke interesse. Doelstelling: 30 kwalitatieve leads die geïnteresseerd zijn in Talentship of Traineeship.
Een pittige uitdaging: IT’ers (sowieso lastig te bereiken) werven als bedrijf zonder ‘sexy’ imago. Achmea ging het aan met de Achmea Treasure Hack: een game met actuele thema’s (security), gehost op Tweakers, hét thuishonk van de doelgroep. Laagdrempelig, activerend en sympathiek. Het resultaat? Significante brand engagement met 6.4 mln media impressies, en 16.000 gameplays en 2.200 leads! Hiervan gaven bovendien 505 spelers aan niet alleen nu, maar ook in de toekomst op hoogte te willen blijven van vacatures bij Achmea Aangezien traditionele wervingsmethoden alleen niet voldoende zijn – de doelgroep raakt niet meer zo snel onder de indruk, en communicatie wordt maar beperkt geconsumeerd – hielden we een onderzoek waaruit bleek dat een groot gedeelte van de doelgroep bestaat uit fanatieke gamers. Een game biedt dus kansen, mits de link met Achmea authentiek aanvoelt. Het huis van menig techie is op talloze manieren connected: alles is met één druk op de knop te bedienen. Handig, maar veiligheid wordt hierdoor een steeds grotere issue. Centraal Beheer (onderdeel van Achmea) haakte hierop in met een commercial waarin een CEO tijdens een presentatie onbedoeld volledige toegang tot zijn huis gaf aan inbrekers. Op het platform van Tweakers trekken we dit concept door naar een online game. Zo wordt een actueel thema (security) gecombineerd met een passie van de doelgroep (Internet of Things) wat resulteert in een unieke game!Motivatie 2e categorie
Best Art Direction Het gamedesign en artstijl is uniek. Zo is bewust gekozen voor een Marvel cartoonstijl, om de doelgroep extra te verleiden tot gameplay. Deze artstijl verteld het pagina lange verhaal maar is ook doorgevoerd in de minigames en de user interface en animaties. Er is veel detail gestoken in de uitwerking, het meeste is alleen herkenbaar voor de interne medewerkers van Achmea zelf die de game spelen ter introductie en als interne competitie.
Play
https://tweakers.net/advertorials/treasure-hack/