Het kunstwerk ‘The Fair Grounds’ gaat over de verpretparkisering van de oude Europese binnensteden als Amsterdam en Venetië en het effect van massa-toerisme op de authenticiteit van deze steden.
The Fair Grounds is een interactief multimediaal kunstwerk dat wordt geplaatst op een plek op straat, in de openbare ruimte, waar een zo breed mogelijke doelgroep van kunstliefhebbers, bewoners en toeristen voorbijkomen.
Het werk bestaat uit zes zogenaamde ‘kiddy rides’: Kinderattracties die geheel bewerkt zijn en elk een high gloss unicolor polyester laag hebben gekregen in de kleuren van ‘De Stijl’, de beroemde Nederlandse modernistische kunstbeweging met onder andere Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld. Ze zijn achter elkaar geplaatst alsof ze gezamenlijk een achtbaantje vormen. Voorbijgangers worden uitgenodigd op deze kinderattracties plaats te nemen; een motorfiets, een paardje, een racewagen, een helicopter, een ‘Pikachu’ en een clown op een wipwap. Elke deelnemer krijgt een VR-bril op. Als de rode knop wordt ingedrukt gaat de ‘ride’ van start. Elke attractie beweegt autonoom op zijn eigen manier.
In de virtuele werkelijkheid (360 graden én stereo-beeld) worden Venetië of Amsterdam bezocht; de stad als rollercoaster experience. The Fair Grounds maakt toeristen van de kunstbeschouwers en maakt kunstbeschouwers van de toeristen.
Motivatie
Best Cross Media Game The Fair Grounds is een totaal ervaring waar VR een belangrijke rol in vervult. Door het publieke karakter is het voor de deelnemers vaak een eerste ervaring met stereoscopische VR-film. Dit in combinatie met de niet verwachte bewegingen van de 'kiddyride' geeft een vervreemdende ervaring. Een ervaring die men kan associëren met een vluchtig en gehaast bezoek aan een toeristische bestemming. Tegelijkertijd schermt de VR wereld de deelnemer af van zijn omgeving. Zo vergeet je dat je publiekelijk tentoongesteld wordt. De primaire reactie van de deelnemer op de bewegingen en de VR wereld geven een hilarische en rare show aan de toeschouwers. Zowel voor de toeschouwer als voor de deelnemer geeft dit een speelse en uitnodigende beleving. De reacties in de youtube-video laten goed zien hoe de installatie ervaren wordt. Zoals vaak met VR: doen zegt meer dan aanschouwen.
Motivatie 2e categorie
Best VR Game Het toepassen van VR in een andere context en in de beleving daarvan. De VR installatie voegt een extra laag toe bedoeld voor de toeschouwer. VR gemaakt voor de toeschouwer van de persoon in de VR wereld.