ACE!
Serious Games zijn een effectief middel om leren en presteren een boost te geven. Helaas is het op maat ontwikkelen van een game echter kostbaar en tijdrovend. Na jarenlang maatwerk games te hebben ontwikkelt vond AtHand dat het tijd was voor verandering.
Nu is er ACE! Het Serious Game Platform waarmee, razendsnel en tegen scherp tarief, games op maat kunnen worden geconfigureerd. Een ACE! Game bestaat uit drie lagen:
Functies:
Middels de Game Management Tool worden de benodigde software modules geselecteerd en gekoppeld. Zo is er bijvoorbeeld een avatarbuilder, voor het ontwerpen van je eigen game identiteit, een persoonlijk dashboard, waarop de speler ziet hoe hij/zij presteert en wat de volgende opdrachten zijn, sturen praktijkmissies op opdrachten die op de werkvloer plaats moeten vinden en kunnen spelers elkaar uitdagen voor kennisbattles die, bij foutieve antwoorden, direct verwijzen naar relevante kennisbronnen.
Verhaallijn:
Om deelnemers te inspireren en, op de werkvloer en tijdens werktijd, te leren, gedrag te veranderen en prestaties te verbeteren kan de klant kiezen uit een verhaallijn. Elke ACE! Game biedt, op het juiste moment en op de juiste wijze, leerinterventies aan. Dit kunnen kennisopdrachten zijn of juist praktijkopdrachten. De coach module betrekt de leidinggevende bij de game en dwingt deze positief, pro-actief en concreet te coachen op gedrag en vaardigheden., Progressie op kennis, vaardigheden en prestaties op de werkvloer komen samen in de verhaallijn. Momenteel kan de opdrachtgever binnen ACE! kiezen uit vier varianten: Champs, een hilarisch sporttoernooi op een tropisch eiland, Heroes, een aaibare variant van het typische superhelden verhaal, Globetrotters, waarbij teams samen een virtuele wereldreis maken en League of Leaders, dat managers uitnodigt lid te worden van een exclusief genootschap van wereldleiders en innovators.
Alle verhaallijnen hebben een unieke look-and-feel en sturen op een mix van competitie en samenwerking waarbij gameprogressie bereikt wordt door leren en presteren in de praktijk.
Game configuratie:
ACE! bevat vijf basis configuraties: De Rookie Game, om nieuwe medewerkers sneller, beter te laten functioneren, de Performance Game, die stuurt op het uitvoeren van verbeteropdrachten in de praktijk, de Sales Game, gericht op het verhogen van cross-en upsell, de Leadership Game, die helpt managers leiderschapsvaardigheden op de werkvloer te verbeteren en de kennisgame, die leren leuk maakt en helpt bij het behalen van leerdoelstellingen. De content, de naamgeving en omschrijving van te behalen skillbadges en het omzetten van praktijkprestaties (KPI’s) naar een score in de game is altijd uniek en komt bij de opdrachtgever vandaan. Zo is er een ‘Champs’ Game die helpt de klanttevredenheid van klanten van PayPal in Italië te verbeteren, één die Univé in Nederland ondersteund bij het doorvoeren van een Omnichannel strategie in hun winkel kanaal en een Champs variant die klantcontact medewerkers helpt hun WFT certificaat te behalen.
Om de jury een beeld te geven van ACE! in de praktijk hebben we enkele demo accounts meegestuurd, waarmee de jury zelf een ACE! Game kan aanmaken, configureren en spelen. De basis setup van deze ACE! Game is die van een Rookie Game. De ingeladen content die van een demo game. De jury kan in dit voorbeeld kiezen uit een Champs Game of een Heroes Game en kan zelf content, skillbadges en KPI’s aanpassen. Om kennisbattles te spelen dienen meerdere spelers een account te hebben geactiveerd.
Wij adviseren de tutorial goed door te nemen en de ‘Coach Video’ te bekijken (Youtube link) Ook het bekijken van de ‘Presentatie video WFT Game’ (Youtube link) geeft een goed beeld van een ACE! Kennisgame. Deze video wordt gebruikt bij presentaties en kent dus geen audio. Onder het kopje ‘Info Jury’ staat een verdere toelichting over het gebruik van toegangscodes.
Motivatie
Best Economic Achievement Waarom de Award? Onze industrie heeft een mix van schaalbaarheid, gedegen en bewezen methodologie en laagdrempelig gebruik nodig. ACE! is meer dan een game. Het is een Serious Game Toolbox die structureel gebruikt wordt door organisaties om hun mensen effectiever te laten leren, onderlinge coaching te verbeteren, verandering tot stand te laten komen en prestaties te verbeteren. ACE! wordt sinds een jaar door tienduizenden medewerkers en managers gespeeld bij organisaties als Vodafone-Ziggo, PwC, Transcom en Essent, waarbij de ACE! Games voor een tarief van enkele Euro’s per maand helpen sales, kwaliteit en klanttevredenheid te verhogen. Een simpele businesscase voor onze klant , structurele licentie inkomsten voor AtHand. Het toekomstbestendige model voor structurele groei en oplevering van steeds weer nieuwe releases is gevonden.
Motivatie 2e categorie
Best Serious Game Waarom de Award? ACE! is meer dan een game. Het is een Serious Game Toolbox die structureel gebruikt wordt door organisaties om hun mensen effectiever te laten leren, onderlinge coaching te verbeteren, verandering tot stand te laten komen en prestaties te verbeteren. De onderliggende methodiek is gebaseerd op de principes van Brein Centraal Leren, de laatste didactische inzichten en de motivatie theorieën van Dan Pink.
Dat het werkt bewijzen de resultaten van het afgelopen jaar. Enkele voorbeelden: ACE! Spelers bij Vodafone-Ziggo verkopen meer dan niet spelers. ACE! Spelers bij Transcom Nederland hebben minder inwerktijd nodig om beter te presteren dan hun collega’s. ACE! Spelers bij Transcom Italië scoren hoger op NPS (klanttevredenheid) dan niet spelers. ACE! Spelers van de WFT Game hebben een hoger slagingspercentage dan niet spelers. Dit zijn allemaal voorbeelden van klanten en cases waarbij meerdere games per jaar worden aangemaakt, op maat geconfigureerd en uitgerold als turbo op leren en presteren. Met ACE! neemt een klant niet een eenmalige Serious Game af maar wordt structureel inzetbare tooling geïmplementeerd die steeds weer opnieuw in nieuwe variaties inzetbaar is en onze klanten hiermee een strategische voorsprong biedt.Motivatie 3e categorie
Best Technical Achievement Waarom de Award? “Hoe bouwen we een platform waarmee steeds weer opnieuw hoogwaardige en vooral functionele Serious Games op maat opgeleverd kunnen worden? En dan niet door hoog opgeleide developers maar door HR medewerkers bij onze klant zelf..”
Dit was de uitdaging die het AtHand Team zo’n twee jaar geleden aanging. En we zijn geslaagd. Als ware het een standaard CRM systeem, selecteert de Game Manager aan klantzijde een standaard game configuratie en een game thema. Nadat deze gevuld is met content, gebruikers, opdrachten en te behalen doelstellingen, is de game klaar voor gebruik. Zes weken lang speelt de doelgroep dagelijks kennisbattles, praktijkmissies en worden meetbare prestatieverbeteringen omgezet in gameprogressie. Het bouwen van een effectieve Serious Game vonden we bij AtHand niet meer zo moeilijk. Een structureel inzetbare Serious Game Toolbox is echter een prestatie waarvoor het development team van AtHand heel veel credits verdient.