Control Conference/2013

StyleClash

Created by: Submarine Channel

StyleClash is een virtuele 3-D tekenmachine game voor de iPad, gemaakt door Jochem van der Spek, die geheel naar eigen wens gebouwd kan worden door middel van penselen, krijtjes, wieltjes en motoren toe te voegen. Door de machine vervolgens over het canvas te laten bewegen ontstaat een uniek schilderij. Deze game stelt iedereen in staat een persoonlijk kunstwerk te maken.

De game
Op ieder gewenst moment kan de machine aangepast worden, kan tijdens het schilderen het canvas vanuit iedere hoek bekeken worden en kun je in- en uitzoomen op het schilderij. Hierdoor wordt het mogelijk om tijdens het schilderen het resultaat op dezelfde manier te bekijken als een fysiek schilderij, maar is het virtuele canvas oneindig groot in tegenstelling tot een fysiek canvas.

Daarbij is het met deze iPad game ook mogelijk jouw eigen tekenmachine te filmen tijdens het schilderen en dit op te slaan en/of direct te delen op YouTube, Facebook of per email te verzenden. Uiteraard kunnen de eindresultaten ook via diverse platformen gedeeld worden en opgeslagen en is het zelfs mogelijk jouw eigen machines en schilderijen op te slaan op een speciale website, waardoor anderen ook aan de slag kunnen met jouw machine en vice versa: styleclash.submarinechannel.com

De game is ontworpen en ontwikkeld door beeldend kunstenaar en game ontwikkelaar Jochem van der Spek. Van der Spek heeft veel tijd geïnvesteerd in onderzoek om precies te weten hoe de materialen zich ‘gedragen’, waarbij hij onder een microscoop heeft gekeken naar de structuur van het papier, hoe de verf wordt opgenomen door het papier, de precieze beweging van het penceel op papier en hoe de verf en het krijt door elkaar lopen.

StyleClash is het resultaat van het project A Split Second, een initiatief van het Stedelijk Museum en Submarine Channel, waarin het idee van ‘artistiek auteurschap’ in de context van videogames centraal staat en multidisciplinaire samenwerking tussen beeldend kunstenaars en gameontwerpers is aangemoedigd. Het Stedelijk Museum en Submarine Channel ontvingen hiervoor de DING! Prijs, een initiatief van het Mediafonds, Virtueel Platform en het Fonds BKVB.

Motivatie: De game brengt de speler in de verschillende posities ten aanzien van het artistieke proces. Er kan gedurende het spel besloten worden in te grijpen in de voortgang van een ‘artistieke’ ontwikkeling. Het kan plaatsvinden door bijvoorbeeld het besturingsmechanisme van te tekenmachine uit te bouwen. Of door de kunstzinnige middelen van de machine te vergroten. Maar ook door tijdens het spel geen beslissingen te nemen, is er sprake van een ontwikkelingsgang. Met andere woorden: geen beslissingen nemen leidt ook tot processen. Een belangrijk aspect van de game is de speler de mogelijkheid te bieden kennis te nemen van processen die verband houden met de inzet van artistieke middelen (artistieke media). In welke mate is de uitvoering en de toepassing van artistieke middelen van belang voor het eindproduct? Omdat de speler zich telkens weer met een beslissingsmoment (A Split Second ) ziet geconfronteerd, zullen zij voortdurend alert moeten zijn op hoe en op welke manier zij invloed uit willen oefenen op de ontstaansgeschiedenis van ‘kunstwerken’. Daarnaast zal er in een bepaalde fase van de game overwogen moeten worden samenwerkingsverbanden aan te gaan. Zie ook de Making of video.

Online spelen: http://styleclash.submarinechannel.com/

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board