Control Conference/2013

Reus

Created by: Abbey Games

Reus is een single-player 2D god game voor PC. In Reus bestuur je vier reuzen die samen verantwoordelijk zijn voor de balans tussen mens en natuur. Je beschikt over de macht om bergen, oceanen en andere terreinen te creëren, maar ook om in detail de oneindig variërende ecosystemen uit te puzzelen. Hoewel de reuzen oppermachtig zijn, speelt de mensheid de grootste rol. De mensen maken dankbaar gebruik van de ontstane grondstoffen, maar vervallen ook makkelijk in oorlogen om diezelfde rijkdommen. Aan jou is de taak om beschaving zo snel mogelijk te laten groeien, zonder dat de verschillende steden elkaar of zelfs de reuzen aanvallen. De reuzen zijn oppermachtig, en worden door het spel heen alleen maar sterker. In Reus is echter de grootste uitdaging niet macht, maar het balanceren tussen groei en hebberigheid van de mensheid.

Motivatie: Reus is het debuut van Abbey Games. Er was veel advies tegen een debuut van groot formaat. Echter, na anderhalf jaar lang leren, groeien en hard werken, kwam Reus toch uit voor de PC. Het plan was om te innoveren op het genre 'god game' door focus te leggen op de uitwerking van balans, in plaats van op de uitoefening van macht.

Na het uitbrengen heeft Reus een overweldigend positieve ontvangst gehad. Niet alleen werd het welkom ontvangen als een wederopstand van de god game, maar ook de bedoelde innovatie is erkend. De pers heeft veel goede woorden voor Reus over gehad, en met 230,000+ verkopen in de eerste 3 maanden, laat ook de massa zich horen. Op het eerste gezicht worden mensen aangetrokken door de originele en kleurrijke art style waarmee de 2-dimensionale planeet en de reuzen erop worden gepresenteerd. Het game design, wat weg heeft van inspiraties Black & White, Civilization 5 en The Binding of Isaac, zorgt er echter voor dat spelers blijven terugkeren om hun strategieën of creatieve uitingen verder uit te werken.

Abbey Games is anderhalf jaar voor het uitbrengen van Reus opgericht door 4 studenten van de Universiteit Utrecht. Tijdens de ontwikkeling van Reus is het team gegroeid naar 14 studenten en freelancers, die allemaal onbetaald werkten, om hun eigen toekomst te maken. Dankzij de Dutch Game Garden en de vele goedgezinde bedrijven eromheen, heeft Abbey Games enorm snel geleerd wat er nodig was om een game van Reus' formaat uit te brengen.

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board