Control Conference/2013

Plan-It Commander

Created by: Ranj Serious Games

ADHD komt bij drie tot vijf op de honderd kinderen voor en is daarmee een veelvoorkomende aandoening. Deze kinderen kunnen in het dagelijks leven allerlei zaken tegenkomen die voor hen helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn als voor hun omgeving. Zo zijn zij vaak slecht in staat te plannen en hun tijd te managen. Ook sociaal hebben zij vaak een achterstand. Ranj heeft samen met het farmaceutisch bedrijf Janssen Pharmaceutica/Healthy Solutions, onderdeel van Johnson & Johnson, met de Yulius Academie, een GGZ instelling en met de Vlaamse vereniging voor ouders van kinderen met ADHD, onderzocht welke relevante vaardigheden zich in een game lieten vangen. Vervolgens heeft Ranj met een uitgebreid testprogramma met de doelgroep de serious game Plan-It Commander ontwikkeld. Het spel richt zich op het trainen van die executieve functies waar de kinderen in de praktijk vaak last van hebben: planning, time management en pro-sociaal gedrag. Kinderen kunnen de game thuis zelfstandig spelen. Het blijkt dat ze het spel leuk vinden en dat ze door het spel vaker te spelen betere resultaten behalen in het spel.

Het spel heeft de vorm van een adventure game. In de game is de speler een agent van een space mining organisatie en zoekt het heelal af naar zeldzame mineralen. Hij is de captain van een crew van vier. Het spel kent meerdere missies die oplopen in complexiteit. De speler komt in situaties waarin hij juist de bovengenoemde executieve functies moet aanspreken. Binnen de grotere verhaallijn oefent de speler in subgames met het omgaan met lastige aspecten van ADHD. Bovendien leert hij op het juiste moment de juiste hulp van zijn team in te roepen. Er is ook volop ruimte voor sociale interactie binnen een afgeschermde community. Kinderen kunnen elkaars acties bekijken en beoordelen, ze kunnen elkaar helpen en advies geven. De tijd die de kinderen kunnen besteden aan het spel is weloverwogen gelimiteerd tot een maximum aantal minuten per dag.

(In eerste instantie had Plan-It Commander de werktitel: Healseeker.)

Motivatie: In nauwe samenwerking met de opdrachtgever is aansluiting gezocht bij kennispartners gespecialiseerd in psychische hulpverlening aan kinderen met ADHD en onderzoek op dit terrein. Ranj heeft samen met experts de basis gelegd voor Plan-It Commander. Deze inhoudelijke samenwerking tussen Ranj als ontwikkelaar en het werkveld hebben van Plan-It Commander niet alleen een leuke, maar ook inhoudelijk sterke game gemaakt. Het eerste gebruikersonderzoek leverde overwegend positieve reacties op. Sinds september 2012 is er een speelbare versie van tien missies. Plan-It Commander is sinds juni 2013 commercieel verkrijgbaar. Daarmee start een nieuwe fase in de verdere ontwikkeling van het spel. Een klinisch vervolgonderzoek meet de progressie van een nieuwe groep van ruim 200 kinderen binnen de uitgebreide versie van het spel. Het onderzoek richt zich op de impact van het spel op het dagelijks leven van de kinderen. Hebben de in het spel getrainde vaardigheden een meetbare positieve impact op het dagelijks functioneren? Welke elementen hebben de meeste impact? De resultaten van het onderzoek worden najaar 2013 verwacht. Ze vormen een unieke kans en belangrijke stap in het wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van serious games.

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board