Control Conference/2013

Nokia/Navteq Map Makers Society

Created by: AtHand BV

Map Makers Society

You are now an official member of the Map Makers Society. The program you just entered will be the next step towards the future. The goal is to become a distinguished member of the Map Makers Society. Those completing this quest will earn this title and will belong to the crème de la crème in the world of map making.”

Na gerekruteerd te zijn door de ‘Map Makers Society’ een oud, geheim en bijzonder gerespecteerd genootschap van de beste cartografen uit de geschiedenis, werden Nokia’s geografische analisten, wereldwijd, ingedeeld in nieuw opgerichte lodges (teams). Internationaal gingen deze lodges verschillende uitdagingen aan om punten te verdienen. Iedere uitdaging was gericht op een vaardigheid of vermogen met betrekking tot het begrijpen van en handelen naar de door het management nieuw geformuleerde strategie van Here. De afdeling die de digitale kaarten maakt binnen Nokia (voormalig Navteq). Deze kaarten worden gebruikt in online en mobiele applicaties en in de meeste navigatie apparatuur in auto’s wereldwijd.

Belangrijkste doelstelling: Uit de auto’s vol GPS en camera apparatuur stappen, waarmee gebieden in kaart worden gebracht, en relaties aan gaan met ‘sourcing partners’ en nieuwe communities, partijen die helpen de kaarten van Nokia structureel up to date te houden, 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Motivatie: Met de ontwikkeling van Nokia’s nieuwe persoonlijke kaartdienst ‘HERE’ en de belofte: ‘Maps evolve, so do we’, ontstond de organisatorische uitdaging om Nokia’s geografische analisten (kaartenmakers), effectiever samen te laten werken en te leren partnerships met derde partijen aan te gaan. Waar de kaartenmakers eerst vooral geografische data verzamelden en deze in kaart brachten, is nu continue innovatie in denk- en werkwijzen een eis om bij te blijven. Met deze uitdaging ontstond het concept en de trainingsgame: The Map Makers Society. Binnen de game kreeg de doelgroep uitleg over de nieuwe strategie, niet zozeer van het management van Nokia maar van de grote cartografen uit de geschiedenis. Via kennis battles daagden lodges elkaar wereldwijd uit en vanuit de Map Makers Society kreeg men gedurende enkele maanden uitleg en opdrachten die de nieuwe strategie van het werken met partners en communities om kaarten up to date te houden concreet maakten en teams daadwerkelijk door het nieuwe ‘pipe-line’ traject trokken. Hierbij was de game zowel aanjager als facilitator. De meeste punten konden deelnemers verdienen in hun echte werk. Door voldane opdrachten die hoorden bij de nieuwe strategie te uploaden in de game begreep de doelgroep niet alleen wat de nieuwe strategie inhoud. Men ging daadwerkelijk werken volgens deze nieuwe strategie. Veel effectiever dan een training, voordeliger en wereldwijd toepasbaar. De rol van countrymanagers als coaches en de mogelijkheid extra punten te verdienen door opgedane kennis, plannen en ervaringen wereldwijd te delen vervolmaakte de game en hielp de onderlinge samenwerking fors te verbeteren. De doelgroep bestond wereldwijd uit ruim 800 personen, 85% speelde de game. Quote directie Nokia Here: “Without the Map Makers Society we would not have been able to roll out the new strategy so fast and effective on a global scale. Gamifying it was not just fun, it really boosted the project..”

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board