Control Conference/2013

SwimGames

Created by: Fontys ICT & TU/e

Ooit een video game gespeeld in het zwembad? Donderdag 26 September is je kans om kennis te maken met het swimgames.nl project. Nog nooit zijn er buiten Eindhoven games ontwikkelt voor (en in) het zwembad. Het zijn daarom ook geen ‘gewone’ video games, maar games die speciaal zijn ontworpen voor het zwembad. Dat betekend dat ze veilig (waterdicht) en vooral leuk zijn om in het zwembad te spelen.

Studenten van de Fontys Hogeschool voor ICT en Technische Universiteit Eindhoven hebben de afgelopen tijd zwemgames gemaakt voor ‘het klasgenootje dat altijd als laatste wordt gekozen tijdens de zwemles’. Studenten van de Fontys Sport Hogeschool en ROC hielpen hen daarbij. Deze unieke samenwerking van computer technieken, speelse interactie en breedtesport heeft hele bijzondere games opgeleverd.

Zo kunnen bezoekers van het zwembad het spel Bommetje spelen. In Bommetje kunnen spelers hun eigen bommetje opnemen en terugzien. Dit doen ze door op een grote knop te drukken. Op dat moment begint de camera te draaien. Eenmaal onderwater (na de sprong) kunnen spelers hun sprong terug zien op een onderwaterscherm. Daarnaast worden alle bommetjes-filmpjes samengebracht op een projectie muur. Deze muur is voorzien van zuignappen. Spelers kunnen de zuignappen gebruiken om de bommetjes-filmpjes te ‘raten’ (te waarderen).

Bommetje bleek aantrekkelijk voor een grote groep spelers. Doorgaans maken jongens grote bommetjes, maar in dit spel werden ook meisjes uitgenodigd om te springen. Zij maakten veelal geen bommetjes, maar sierlijke sprongen, of indrukwekkende salto’s. Langzaamaan transformeerden deze spelers het spel Bommetje in een spel van (schoon)springen. Deze transformatie was mogelijk door de open structuur van de game. Dit wil zeggen, de game had geen specifiek doel. Het was aan de spelers om te bepalen wat voor spel ze wilden spelen.

Het SwimGames.nl project maakt games waarin meedoen belangrijker is dan winnen. De games gaan daarom niet over scoren of winnen, maar stimuleren juist andere vormen van sociale interactie. De projectiemuur van Bommetje (of Springen) is hier een goed voorbeeld van. Voor de projectiemuur bepaalden spelers zélf de belangrijkste waardes van de game. Hierdoor werd de nadruk op zelfexpressie gelegd. Een creatieve sprong werd uiteindelijk meer gewaardeerd dan de hoogste/grootse plons.

Naast Bommetje zijn er meer dan twintig andere prototype games ontwikkeld door studenten van verschillende opleidingen. Deze games zijn iedere keer gespeeld door kinderen van een nabije basisschool en scholieren van een middelbare school. De feedback die deze kinderen gaven en de observaties van hun speelgedrag leidde tot betekenisvolle iteraties in de games. Hierdoor sluiten de games goed aan bij de doelgroep. Immers, de doelgroep werd in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van de games.

Motivatie: Het SwimGames.nl project is een bijzonder project. Het draagt bij aan positief stigma voor games en het zet spelers (onbewust) aan tot bewegen. Dit is hard nodig. Want games worden nog steeds vaak in directe relatie gebracht met geweld en asociaal gedrag. De SwimGames zijn juist open en vriendelijk. Ze stimuleren samenwerken en stimuleren andere vormen van sociale interactie. Daarnaast leven we in een wereld waarin we steeds meer zitten dan bewegen. Deze sedentaire houding zet zich door in onze recreatie. Bezoekers in het zwembad lijken meer tijd te besteden in het bubbelbad dan dat ze watertrappelen in het golfslagbad. Bij de SwimGames is bewegen een integraal onderdeel van de gameplay. Dit betekend dat spelers moeten bewegen om de game te spelen. Tevens heeft het bewegen een betekenisvolle functie in de game. Het is logisch dat spelers naar links er rechts moeten zwemmen in een pong-achtige game omdat je het spel niet op een andere manier kan besturen. Zoals gezegd heeft het SwimGames.nl project een twintig tal bijzondere games afgeleverd. Het project heeft tevens een educatieve kant. Studenten die doorgaans zelden met gebruikers in contact komen hebben tijdens deze cursus in nauwe samenwerking met spelers een spel verder ontwikkeld. Tevens moesten zij met nieuwe (en onbekende) randvoorwaarden werken. Hierdoor moesten ze veel ‘out-of-the-box’ denken en dienden ze een plan B, C en D te hebben. Goede voorbereiding is een must voor dergelijke projecten. Op deze manier leverde het project een bijdrage aan de professionalisering van studenten. En werden er innovatieve games ontwikkeld vanuit een academisch vraagstuk.

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board