Control Conference/2013

Cello Fortress

Created by: Joost van Dongen

Cello Fortress is een unieke combinatie van een live cello optreden en een game. De cellist improviseert en bestuurt zo de game, en speelt tegen maximaal vier mensen uit het publiek. Deze spelers besturen met traditionele game controllers ieder een tankje en vallen het fort van de cellist aan. De cellist bestuurt met zijn muziek de verdedigingswerken van het fort. Snelle noten zetten bijvoorbeeld de machinegeweren aan, dissonante akkoorden de vlammenwerpers en lage tonen plaatsen landmijnen. De controls voor de cellist zijn zo ontworpen dat deze de vrijheid heeft om mooie en telkens andere muziek te improviseren, en toch de game direct te besturen.

Motivatie: Cello Fortress is een unieke en vernieuwende game, die op meerdere gebieden iets bijzonders brengt:
-Op het gebied van game design is het de eerste game die het mogelijk maakt om echte gameplay keuzes te maken door muziek te maken. Games als Guitar Hero of Rocksmith draaien om het naspelen van bestaande muziek, niet om het echt besturen van een game. Ze bevatten dan ook geen noemenswaardige gameplay keuzes. Cello Fortress doet dit wel en lost op creatieve wijze het probleem op van hoe een game te besturen op zo'n manier dat de muzikant nog vrijheid heeft om echt mooie muziek te improviseren en toch ook directe controle over de game heeft.
-Op het gebied van audio heeft Cello Fortress live cello muziek, wat op zichzelf al bijzonder genoeg is. Deze muziek is ook nog eens zeer sterk is gelinked aan de gameplay: de controls zijn zo gedesigned dat de acties van de cellist overeenkomen met de emoties in de muziek die hij speelt. Adaptieve muziek ten top dus!
-Op technisch gebied blinkt Cello Fortress uit door het algoritme dat is gebruikt om de cello te analyseren. De meeste muziek-analyse-software werkt alleen achteraf, niet in real-time, of werkt alleen op instrumenten met een eenvoudiger te detecteren geluid, zoals een gitaar. Voor Cello Fortress heb ik zelf een algoritme ontwikkelt om toch in real-time te weten wat de cello speelt en dus de cello als controller te kunnen gebruiken.

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board