Control Conference/2013

Cargo Commander

Created by: Serious Brew

Ver weg en moederziel alleen in de immense duistere leegte van het heelal, werkt de Cargo Commander. Zijn baan bestaat uit het opsporen van verlaten ruimtewrakken om ze te doorzoeken op kostbare lading, voordat ze uiteenvallen door de krachten van de ruimte. Met zijn drilboor en vuistkanon baant hij zich een weg door de wrakken, om met zijn buit terug te keren naar zijn rondzwevende basis, waarbij hij ruimtemonsters, het alomaanwezige vacuum en andere gevaren moet trotseren. Maar hij zet door, ondanks deze gevaren, de eenzaamheid en de grillen van zijn harteloze werkgever, want alleen zo kan hij terugkeren naar zijn vrouw en kind, die in zijn verre thuis op hem wachten.

Cargo Commander is een intense actie platformer waarin de omgeving wordt opgebouwd uit stukken levels die in verschillende rotatie tegen elkaar worden gesmeten en na een tijdje een voor een uit elkaar vallen. Elk stuk heeft een eigen zwaartekracht en is volledig te slopen; je kunt een eigen weg boren door muren/vloeren heen, of de hele container laten exploderen, of een binnendoorweg nemen door de ruimte (zolang je je adem in kunt houden). Expedities beginnen en eindigen in je veilige huiselijke basis, waar je je outfit en gevonden wapens kunt upgraden, en met een kop koffie in de hand je verzamelde lading kunt bekijken (zoals kubusvarkens of zeldzame tuinkabouters). Naarmate je meer soorten lading vindt stijgt je rang binnen Cargo Corp, unlock je bonussen, en vordert het verhaal dat subtiel verteld wordt door middel van e-mail berichten, item beschrijvingen, pakketjes van thuis en visuele details.

Levels worden procedureel gegenereerd op basis van de sectornaam; je kunt een nieuwe naam verzinnen en het resulterende level ontdekken. Voor elk level is er een highscore lijst die door alle spelers wordt gedeeld (ook als je hem zelf hebt aangemaakt), en je vindt lijken van spelers op de plekken waar ze dood zijn gegaan; soms vind je postkaarten die je naar anderen kunt sturen, of vind je beschreven kaarten van andere spelers.

Art & Design : Daniël Ernst
Code & Design : Maarten Brouwer
Muziek: Misha Velthuis & Nineyards Audio
Audio: Nineyards Audio
Font: Teo Tuominen

Motivatie: Cargo Commander (CC) kent een subtiel verhaal over een vader die de ontberingen van een gevaarlijke 9 tot 5 baan moet doorstaan om zijn gezin te onderhouden. De Cargo Commander is een stille man die slechts te horen is wanneer hij vloekt (wat je kunt doen door op F knop te drukken). Dat is het type mens dat je wordt als je werkt voor Cargo Corp. Jouw vrouw en zoon op aarde denken dat je een veilige kantoorbaan hebt in de ruimte, ze moesten eens weten... Het verhaal wordt de speler niet opgedrongen, maar wordt verteld door mailtjes die je ontvangt van jouw gezin. Hectische gameplay wordt afgewisseld met het subtiele verhaal en raakt je wanneer je het niet doorhebt. ( Voor een diepgaande analyse van de diepere laag van CC : http://www.secondquest.vg/2013/05/09/work-harder-hard-worker/ )

Het verhaal wordt ook zelf verzonnen door de andere spelers. CC heeft een asymmetrische multiplayer die ervoor zorgt dat andere spelers jouw speelsessies kunnen beïnvloeden. Voor de Cargo Commander kerst DLC is er een ansichtkaarten-systeem opgezet. Met dit systeem konden de spelers kaarten versturen naar elkaar en karakters uit de game. De spelers konden ook de verstuurde kerstkaarten van willekeurige andere spelers vinden. Zo hadden spelers ontroerende “in karakter” geschreven ansichtkaarten verstuurd en hadden sommige vunzigheid geschreven die je uit de mond van een harde werker zou verwachten. Dit versterkt het gevoel van een grote wereld met duizenden einzelgangers van Cargo Commanders die langs elkaar heen leven en werken en zorgt voor honderden backstories voor alle spelers van CC.

In CC is elke gameconventie opgenomen in het verhaal en visual design. Niets gebeurt zomaar. Highscores zijn manieren van jouw opdrachtgever om “vriendschappelijke competitie” onder de werknemers te stimuleren, achievements zijn herinneringen aan vroeger en collectibles zijn tekeningen van jouw zoontje op aarde. De homecontainer is tot in de detail versierd met herinneringen aan thuis wat in schril contrast staat met de koude levenloze container omgevingen.

Ook de audio heeft een functie in Cargo Commander. Het melancholische blue grass nummer Homesick Blues schalt door jouw homecontainer. Dit nummer is ingespeeld door Misha Velthuis en afgemixt door Nineyards Audio. Het is niet alleen een melancholische oorwurm van een nummer. Het nummer dient ook als baken terug naar huis. Des te verder je afdwaalt van jouw homecontainer des te zachter de Homesick Blues wordt en des te harder de drone geluiden te horen zijn. Op de volgende link is de muziek uit de game te beluisteren: http://nineyardsaudio.com/323/#more-323

De gameplay is gericht op vrijheid om taktieken te bedenken en te improviseren als alles misgaat. Dit wordt ondersteund door de nonlineaire layout van de levels, de verschillende wapens die op verschillende manieren zijn uit te breiden, de mogelijkheden om je eigen weg te boren of om levels heen te zweven, en de manieren waarop gevaren zoals vuur, zwaartekracht en het vacuum tegen vijanden gebruikt kunnen worden.

Online spelen: http://store.steampowered.com/app/220460/

Terug

amsterdam in business

amsterdam in business

Control magazine

Control magazine

Improvive

Improvive

amsterdam economic board

amsterdam economic board