game in the city /2012

Ambulance Control

Created by: Flavour

Winnaar: Games for Health Europe Award

Nominatie: Games for Health Europe Award

Ambulance-Control-1

Onbegrip is een van de belangrijkste oorzaken van agressie tegen ambulancehulpverleners. De verwachtingen die het publiek heeft van ambulancezorg zijn niet realistisch, wat tot schelden en ander ongewenst gedrag kan leiden. Zo beseffen veel mensen niet dat er niet altijd een ambulance komt als je 112 belt en dat de ambulance niet automatisch elke patiënt meeneemt. Ambulancezorg werkt namelijk met schaarste: het aantal ambulances is niet oneindig.

In de game Ambulance Control kruipen spelers in de huid van een 112-centralist om zo zelf te ervaren hoe moeilijk deze baan is, maar vooral ook hoe belangrijk het is om de juiste keuzes te maken. Je kunt niet naar alle meldingen een ambulance sturen, jij moet bepalen bij welke er echt sprake is van ‘spoed.’ Je behandelt de meldingen door vragen te stellen aan de bellers, zoals dat in de echte 112-meldkamer ook gebeurt. Ambulance Control laat spelers zelf ervaren dat ambulancezorg levens redt, juist door verstandig om te gaan met capaciteit: ambulances kunnen alleen worden ingezet voor mensen die in levensgevaar zijn. Leuk feit: alle scenario’s in de game zijn gebaseerd op echte 112-meldingen, geschreven door echte meldkamer centralisten.

Motivatie: Ambulance Control slaagt erin waar deze bedoeld voor is: de speler in de stoel van de hulpverlener laten plaatsnemen. De hoofdboodschap dat het aantal ambulances niet oneindig is, is in één oogopslag duidelijk en zit vanaf de allereerste seconde in het spel verweven. Door spelenderwijs bezoekers actuele problematiek te laten ervaren wordt de betrokkenheid en de awareness vergroot. Uit reacties op fora en Twitter maken we op dat mensen de game volop beleven: ze melden trots hun high score en gaan in op de cases die ze in de game tegenkwamen. De enorme belangstelling die Ambulance Control in korte tijd heeft weten trekken is voor een serious game bijzonder te noemen. Het gebeurt niet vaak dat een game die een boodschap probeert over te brengen, omarmd wordt door spelers (buiten scholen, instellingen en kantoren om). Dit komt mede door de manier waarop de boodschap in een speelse interactieve omgeving kan worden beleefd. Je speelt niet een spel waarbij je 'lezenderwijs' op de feiten wordt gedrukt, maar je speelt een spel waarbij je de boodschap zelf ervaart. Citaat van onze opdrachtgever: “Ambulance Control laat zien waarvoor serious gaming uitgevonden is. In woord, beeld of geschrift hadden we onze boodschap nooit zo goed en op zo’n leuke manier kunnen overbrengen. Er is nog één andere, theoretische, mogelijkheid om het publiek net zulk goed inzicht te geven in de werkwijze van ambulancezorg: mensen in de echte 112-meldkamer te laten plaatsnemen, bij ons in Alkmaar. Helaas mag dat niet. En al had het wel gemogen, dan was ons dat nooit 91.000 keer gelukt.”

Online spelen: http://www.ambulancecontrol.nl/

Terug