game in the city /2011

TypeWorld

Created by: Bespeak

TypeWorld is moeilijk in woorden te vatten: je moet het spelen! Het is dé methode waarin leerlingen spelenderwijs blind leren typen. In een ontdekkingsreis over 20 eilanden leert een kind alle letters en tekens blind typen. Het principe is hoe meer hij speelt, hoe beter hij wordt, hoe meer en mooier de gadgets zijn die hij verzamelt.

Side info
Er is een gratis demoaccount aan te vragen op www.typeworld.nl/live. Met dit account is het eerste eiland speelbaar. Tevens is een volledig opengestelde versie te verkrijgen. Neem hiervoor contact op met Marije Mentink (m.mentink@bespeak.nl).

TypeWorld is ontwikkeld in samenwerking met WeirdBeard Games en Flow design. De opdrachtgever was Instruct.

De website www.typeworld.nl is door de opdrachtgever zelf ontwikkeld en niet door Bespeak.

Motivatie: TypeWorld wordt als leermethode gebruikt door leerkrachten en type-instituten. Leerkrachten zetten de methode naar eigen inzicht in en passen het op de leerling aan. Ze kunnen op 7 niveaus het aantal aanslagen per minuut en het foutpercentage instellen. Dit betekent dat je binnen een klas leerlingen gelijk kunt laten oplopen door de instellingen aan te passen naar hun eigen niveau. Wat TypeWorld als game verder een serious online game maakt? Hieronder een aantal belangrijke elementen: • De onderlinge competitie en vergelijking met klasgenoten. Dit kan op eilandniveau en op wereldniveau. Leerlingen kunnen zichzelf ten opzichte van klasgenoten vergelijken op verschillende kwaliteiten zoals snelheid, ritme, nauwkeurigheid en het meest geoefend. Op deze manier heeft iedere leerling de mogelijkheid om ergens goed op te scoren. • Gebruik van gadgets voor prestaties: een leerling kan op ieder eiland een gadget verdienen. Deze zijn opgebouwd uit meerder niveaus, afhankelijk van het aantal oefeningen die door een leerling worden gehaald krijgt hij of zij een mooiere gadget. Daarnaast heeft iedere leerling zijn eigen eiland. Dit is een soort trofeeënkast waarin alle gadgets worden verzameld. Het eiland is een afdruk van je voorletter. Door de verrekijker te pakken kunnen leerlingen gluren bij het eiland van klasgenoten om zo te zien hoe ver deze zijn en hoe goed ze het doen (niveau gadgets). • Naast een leermethode die ge-gamified is biedt TypeWorld ook drie leuke type games om te leren typen: de krabbenrace, de ballongame en de letterjump. • Leerstijlonafhankelijk: de leerling bepaalt zelf zijn route. Hij kan vooraan beginnen bij het eerste dorp, maar hij kan ook direct de test maken welke bij het halen van de norm toegang geeft tot het volgende eiland. Daarnaast is er op ieder eiland een eigen dorp te vinden. In dit dorp kan de leerling zijn eigen oefening of spel samenstellen. • Het uitdagen van je ouders: in het ‘eigen’ dorp kan de leerling zijn eigen oefening samenstellen en zijn ouder(s) uitdagen om een oefening te spelen. Zo worden de ouders ook betrokken bij de educatie van een kind en voor kinderen is het leuk omdat ze vaak snel hun ouders kunnen verslaan. • Scaffolding: het niveau bouwt zich op. Ieder eiland heeft zijn eigen letters en tekens die je nieuw leert en de norm bouwt zich langzaam op. De moeilijkheidsgraad wordt dus opgebouwd. Op elk eiland zijn ook extra dorpen te vinden met leuke games en extra opdrachten aangepast op het niveau van de specifieke leerling. • Tot slot kan ook de docent eigen teksten en oefeningen samenstellen voor de leerling. Op deze manier kan het typeprogramma gecombineerd worden met andere lessen zoals bijvoorbeeld geschiedenis.

Online spelen: http://typeworld.nl/live

Terug