Persbericht: Nominaties Dutch Game Awards bekendgemaakt

De organisatie van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen voor Nederlandse game-industrie, heeft de nominaties voor 2011 bekendgemaakt. De meeste kans maken de games Killzone 3 en Proun, met elk drie nominaties. De Dutch Game Awards worden op 24 november uitgereikt tijdens de vierde editie van Game in the City.

Groter kan het contrast nauwelijks zijn tussen twee meest genomineerde games. Aan de mega-productie Killzone 3 werkten in totaal meer dan tweehonderd man, terwijl Proun het hobby-project is van één programmeur/gamedesigner/artist/componist. Het geeft aan hoe divers de top van het Nederlandse gameslandschap er inmiddels uitziet. Hoewel Proun-maker Joost van Dongen voor de muziek- en audioproductie de hulp inriep van Arno Landsbergen, is de game bij uitstek het voorbeeld van een ‘zolderkamer game’.

Meerdere nominaties
Naast Guerrilla en Van Dongen maken vijf studio’s kans op meer dan één Dutch Game Award, te weten: Vlambeer met Radical Fishing, Vanguard Games met Gatling Gears en GameHouse Studios met hun casual hit Delicious Emily’s Childhood Memories. Opvallend zijn verder de twee nominaties voor Room Racers, het studentenproject van Lieven van Velthoven. Sticky Studios is als enige studio voor meer dan één game genomineerd: Sucker Punch (de advergame voor de film) en Green Lantern. In de categorie Best Serious mag RANJ Serious Game voor Juf in a Box weer een nominatie bijschrijven. De game won eerder al de Accenture Innovation Award en is nu ook genomineerd voor een Games for Health Europe Award.

Uilen
De awards in de vorm van plexiglazen uilen worden uitgereikt tijdens het Control Industry Dinner dat tijdens Game in the City plaatsvindt op donderdag 24 november in Amersfoort. Ook de uitreiking van de Games for Health Europe Award en de Control Industry Award staan dan op het programma. Deze laatste is een overall award gekozen door de lezers van Control, de genomineerden daarvoor zijn nog niet bekend.

Vakjury
De nominaties en winnaars voor de Dutch Game Awards worden gekozen door een vakjury bestaande uit vertegenwoordigers van studio’s, vakmedia (Control en Sanoma) en organisaties (branchevereniging Dutch Games Association en de Dutch Game Garden). De organisatie is in handen van gamescongres Game in the City en het vakblad Control.

Het complete overzicht genomineerden:

Best PC/Console

• Proun – Joost van Dongen & Arno Landsbergen
  • WINtA – Triangle Studios

Best Serious Game

• Body Posture – Militair Revalidatie Centrum Aardenburg, Motek Medical en Grendel Games
  • Juf in a Box – Ranj Serious Games
  • Monster Debugger The Game – De Monsters

Best Advergame

• Essent Ice Skating – Witan, Embedded Fitness
  • Phineas & Pherb: Raket naar de sterren – WeirdBeard Games
  • Sucker Punch – Sticky Game Studios

Best Casual Game

• Delicious – Emily’s Childhood Memories – GameHouse Studios
  • Dwindle – Unwind
  • Radical Fishing – Vlambeer

Best Student Game

• Bygår – Guido Soetens
  • Ichi – Jay van Hutten
  • Room Racers –  Lieven van Velthoven

Games for Health Europe Award

• Dr. Bonneys Zappelix – M.M. Multimedia
  • Juf in the Box – Ranj Serious Games
  • Magician’s Apprentice – Grendel Games / Motek Medical

De jury is nog in beraad over de genomineerden voor de Best Euro Indie Award. Meer informatie hierover volgt.

Voor meer informatie over de Dutch Game Awards: www.dutchgameawards.nl.

Verdere informatie over Game in the City is te vinden op www.gameinthecity.nl

Game in the City – Connecting the Dots

Game in the City is de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor de Nederlandse game-industrie. Dit jaar staan de volgende thema’s centraal: TV & Games, Music & Games, Indie Beginners, Social Media, Serious Games en Mobile. Inhakend op deze thema’s zullen sprekers als Joris de Man (Killzone), Jeroen Elfferich (The Voice of Holland), Studio 100, Michael Schade (Fishlabs), Ard Bonewald (GameHouse Studios), Pamela Kato, Rob Davis (Playniac), Ivo Wubbels (Engine Software) en Sydney Kim Yun Joong (Korea Serious Game Festival) hun visie en ervaringen delen op het gebied van game-ontwikkelingen, gametechnologie en mogelijke toepassingen in het bedrijfsleven en de zorg. Daarnaast kunnen verschillende workshops worden gevolgd, is er de mogelijkheid om nieuw gametalent te scouten en kunnen bedrijven zich presenteren tijdens de Trade Fair.

Dutch Game Awards
Op 24 november worden, tijdens het Control Industry Dinner, de Dutch Game Awards uitgereikt, de belangrijkste prijzen in de Nederlandse game-industrie. De Dutch Game Awards zijn een erkenning van creativiteit, vakmanschap en zakelijk inzicht van Nederlandse gameontwikkelaars. De awards worden tijdens Game in the City uitgereikt aan gamebedrijven, zelfstandige developers en studenten(teams) die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal hebben onderscheiden.

Game in the City / Dutch Game Awards is een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad in samenwerking met partners als Dutch Games Association, Dutch Game Garden, Immovator en Control Magazine.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lola&co
Liduine Thomas/Miranda Geise