Persbericht: Killzone 3 grote winnaar bij Dutch Game Awards 2011

Jaarlijkse prijzen game-industrie uitgereikt tijdens Game in the City

Killzone 3 van de Amsterdamse studio Guerrilla Games is de grote winnaar geworden bij de jaarlijkse uitreiking van de Dutch Game Awards, de belangrijkste prijzen voor games van Nederlandse bodem. De internationale hit sleepte maar liefst drie awards, in de vorm van een uil, in de wacht.

Tijdens het Control Industry Dinner in Amersfoort, onderdeel van Game in the City, waar enkele honderden gameprofessionals zich hadden verzameld, zijn totaal 13 uilen overhandigd. Niet alleen entertainmentgames vielen in de prijzen, ook een aantal serious games won een award. Zo sleepten de medische game Body Posture (ontwikkeld ten behoeve van revalidatie) en de educatieve game Juf in a Box (dat kinderen helpt met fijne motoriek en schrijven) een uil in de wacht.

Eindelijk was er ook succes voor GameHouse, de studio achter het populaire Zylom. Met Delicious – Emily’s Childhood Memories won de studio de award in de categorie Best Casual Game. De beste adver(tentie)game was Sucker Punch, dat afgelopen jaar de gelijknamige Hollywoodfilm online promootte.

Killzone 3 won de prijs voor Best PC/Console Game, Best Audio Design & Music en de Control Industry Award. Deze laatste award werd gekozen door de lezers van het vakblad Control. Best Visual Design ging naar de andere grote Amsterdamse studio Vanguard Games voor de console-hit Gatling Gears, terwijl de iPhone muziekgame WINtA tot beste game voor mobile en handhelds werd uitgeroepen.

Ook diverse indie’s, onafhankelijke gamestudio’s, vielen in de prijzen. Zo haalde Vlambeer een uil op voor Best Online Game, verdiend met Radical Fishing, een game die het afgelopen jaar door een andere studio werd nagemaakt en vervolgens een grote iPhone hit werd.

Ook de racegame Proun, waarbij de speler door 3D-versies van bekende abstracte werken van bijvoorbeeld Kandinsky racet, werd beloond. Dit eenmansproject van Joost van Dongen, eerder al ‘tentoongesteld’ in diverse musea in Nederland en Frankrijk, kreeg de prijs voor Best Original Game Design.

De beste studentengame was Room Racers van Lieven van Velthoven, een spel dat elke willekeurige locatie verandert in een virtueel racecircuit.

Compleet overzicht van de winaars van de Dutch Game Awards 2011:

• Best PC/Console: Killzone 3
  • Best Handheld/Mobile Game: WINtA
  • Best Online Game: Radical Fishing
  • Best Visual Design: Gatling Gears
  • Best Original Game Design: Proun
  • Best Audio Design: Killzone 3
  • Best Serious Game: Body Posture
  • Best Advergame: Sucker Punch Annihilation
  • Best Casual Game: Delicious – Emily’s Childhood Memories
  • Best Student Game: Room Racers
  • Games for Health Europe Award 2011: Juf in a Box
  • Best Euro Indie Award: 112 episode 01 HD
  • Control Industry Award 2011: Killzone 3

Voor meer informatie over de Dutch Game Awards: www.dutchgameawards.nl.

Verdere informatie over Game in the City is te vinden op www.gameinthecity.nl

Bijlage: volledige juryverantwoording

Game in the City – Connecting the Dots

Game in the City is de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor de Nederlandse game-industrie. Dit jaar staan de volgende thema’s centraal: TV & Games, Music & Games, Indie Beginners, Social Media, Serious Games en Mobile. Inhakend op deze thema’s zullen sprekers als Joris de Man (Killzone), Jeroen Elfferich (The Voice of Holland), Studio 100, Michael Schade (Fishlabs), Ard Bonewald (GameHouse Studios), Pamela Kato, Rob Davis (Playniac), Ivo Wubbels (Engine Software) en Sydney Kim Yun Joong (Korea Serious Game Festival) hun visie en ervaringen delen op het gebied van game-ontwikkelingen, gametechnologie en mogelijke toepassingen in het bedrijfsleven en de zorg. Daarnaast kunnen verschillende workshops worden gevolgd, is er de mogelijkheid om nieuw gametalent te scouten en kunnen bedrijven zich presenteren tijdens de Trade Fair.

Dutch Game Awards
Op 24 november worden, tijdens het Control Industry Dinner, de Dutch Game Awards uitgereikt, de belangrijkste prijzen in de Nederlandse game-industrie. De Dutch Game Awards zijn een erkenning van creativiteit, vakmanschap en zakelijk inzicht van Nederlandse gameontwikkelaars. De awards worden tijdens Game in the City uitgereikt aan gamebedrijven, zelfstandige developers en studenten(teams) die zich het afgelopen jaar (inter)nationaal hebben onderscheiden.

Game in the City / Dutch Game Awards is een initiatief van Amersfoort Creatieve Stad in samenwerking met partners als Dutch Games Association, Dutch Game Garden, Immovator en Control Magazine.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Noot voor de redactie (niet voor publicatie):

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Lola&co
Liduine Thomas/Miranda Geise